24/7/14

Πάμε διακοπές....!!!





«Κι αύριο είναι πρωί
μα εμείς σήμερα θα καλπάσουμε 
προς τις κρυψώνες του 
ήλιου»

Οδυσσέας Ελύτης, "Προσανατολισμοί"



Ραντεβού τον Σεπτέμβριο!!!

Διονυσία Μακρυνόρη
Ψυχολόγος


18/7/14

Βοηθώντας το παιδί σας να ξεπεράσει το φόβο για το νερό


Για τις περισσότερες οικογένειες οι καλοκαιρινές διακοπές είναι συνδεδεμένες με ώρες ξεγνοιασιάς και παιχνιδιού στη θάλασσα. Ωστόσο, για κάποια παιδιά η κατάσταση αυτή μπορεί να πυροδοτεί μεγάλη ψυχική δυσφορία και άγχος, λόγω του φόβου τους για το νερό και το κολύμπι. Έτσι, μπορεί να αρνούνται να πλησιάσουν κοντά στο νερό και να εκδηλώνουν έντονες αντιδράσεις, όπως φωνές και κλάμα. 

Αν ο φόβος του παιδιού σας για το νερό σας προβληματίζει, τότε σας προτείνουμε να ακολουθήσετε να παρακάτω: 
  • Τα βρέφη οικοδομούν την αίσθηση εμπιστοσύνης προς τον κόσμο που τα περιβάλλει μέσω της σχέσης με τους γονείς τους. Αν το παιδί σας βρίσκεται στη βρεφική ηλικία, τότε μπορείτε να το βοηθήσετε να εξοικειωθεί με το νερό. Κρατήστε το στην αγκαλιά σας και καθίστε στα ρηχά. Φροντίστε οι κινήσεις σας να είναι πάντα αργές και απαλές. Αποφύγετε τα απότομα τινάγματα ή τις βουτιές κάτω από το νερό.  
  • Τα νήπια βρίσκονται στην αναπτυξιακή φάση όπου διαμορφώνουν την εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους μέσω της σταδιακής αυτονόμησης από τους γονείς. Θέλουν να εξερευνήσουν το περιβάλλον και μαθαίνουν μέσα από την εμπειρία. Αν το παιδί σας βρίσκεται στη νηπιακή ηλικία, επιλέξτε να καθίσετε μαζί του στην αμμουδιά κοντά στο νερό, χωρίς να επιμένετε να μπει στη θάλασσα. Παίξτε μαζί του παιχνίδια που θα το ενθαρρύνουν να μιμηθεί τις δικές σας συμπεριφορές. Για παράδειγμα, βρέξτε το πρόσωπό σας με λίγο νερό. Όταν το παιδί σας επιτύχει με άνεση και χαρά να μιμηθεί την ίδια συμπεριφορά, προχωρήστε ένα βήμα ακόμα (π.χ. βρέξτε τα πόδια σας). Αν δεν ασκήσετε πίεση στο παιδί και δείξετε υπομονή, θα διαπιστώσετε ότι σταδιακά η εξοικείωσή του με το νερό θα γίνεται όλο και μεγαλύτερη. 
  • Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να κατανοήσουν τις συνέπειες των διαφόρων συμπεριφορών. Έτσι, αν το παιδί σας είχε κάποια δυσάρεστη εμπειρία στο νερό ή πιέστηκε να μπει στη θάλασσα ενώ δυσφορούσε, είναι δυνατόν να έχει διαμορφώσει τη σύνδεση μεταξύ νερού και απειλής. Βοηθήστε το παιδί σας να χαλαρώσει, παίζοντας ευχάριστα παιχνίδια στα ρηχά. Είναι σημαντικό να δημιουργήσει μια νέα σύνδεση μεταξύ νερού και χαράς και ευχαρίστησης, προκειμένου να δοκιμάσει τελικά να κολυμπήσει. 
  • Τα παιδιά σχολικής ηλικίας βρίσκονται στην αναπτυξιακή φάση όπου θέτουν στόχους και ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους μέσω των επιτευγμάτων τους. Στην προσπάθεια να εξοικειωθεί το παιδί σας με το νερό και να νιώσει άνετα μέσα στη θάλασσα, πολύτιμοι σύμμαχοι είναι οι ομήλικοι. Προετοιμάστε ευχάριστα παιχνίδια που να περιλαμβάνουν βουτιές και κολύμπι στα ρηχά και ενθαρρύνετε το παιδί σας να χαρεί παρέα με τους συνομηλίκους του. Με τον τρόπο αυτό, ο φόβος του για το νερό, δεν θα είναι το πρώτο πράγμα που θα σκέφτεται κάθε φορά που βρίσκεστε στην παραλία.   
Τεχνικές για να νικήσει το παιδί το φόβο του για το νερό
  • Ως γονείς μπορείτε να κάνετε πολλά για να βοηθήσετε το παιδί σας να ξεπεράσει το φόβο του για το νερό και το κολύμπι. Στην προσπάθεια αυτή είναι σημαντικό να αποδεχτείτε την προσωπικότητα του παιδιού σας. Μπορεί να είναι περισσότερο προσεκτικό και επιφυλακτικό σε νέες εμπειρίες. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα αποφεύγει το νερό πάντα, αλλά ότι απλώς θα το χαρεί με το δικό του ρυθμό. 
  • Βοηθήστε το παιδί να προσδιορίσει το φόβο του. Κάποια παιδιά φοβούνται ότι θα βουλιάξουν, άλλα ότι θα μπει νερό στα μάτια τους. Μην υποτιμάτε το φόβο του, όποιος κι αν είναι. Για το παιδί σας είναι αληθινός. 
  • Από την άλλη, μην ενισχύετε το φόβο του παιδιού σας διαμορφώνοντας το πρόγραμμα των διακοπών σας ή τις δραστηριότητες όλης της οικογένειας κατά τρόπο που να μειώνεται ο χρόνος παραμονής στην παραλία. Δείξτε στο παιδί σας ότι είστε κοντά του με υπομονή, αλλά ότι δεν θα το ενθαρρύνετε να αποφύγει αυτό που φοβάται ή να σας χειραγωγήσει μέσω αυτού.
  • Αποφύγετε να ασκήσετε πίεση για το βαθμό έκθεσης του παιδιού στο νερό. Η σταδιακή επαφή με το νερό και για όλο και περισσότερο χρόνο, θα το βοηθήσει να αποκτήσει άνεση και εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
  • Μην δείξετε στο παιδί ότι αγωνιάτε να καταφέρει να κολυμπήσει. Ο στόχος σας είναι να νιώσει χαρά και να ευχαριστιέται την επαφή με τον νερό. Δημιουργήστε ευκαιρίες να χαρεί και να παίξει στην παραλία, χωρίς να είναι αναγκαίο να κολυμπήσει. Να θυμάστε ότι είναι σημαντικό να το ενισχύετε κάθε φορά που πετυχαίνει ένα καινούργιο στόχο (π.χ. βρέχει το πρόσωπό του ή βουτά τα πόδια του στο νερό).
  • Μην περιορίσετε την προσπάθεια στο χρόνο που διαρκούν οι διακοπές σας. Αναζητήστε βιβλία που βοηθούν τα παιδιά να ξεπεράσουν τους φόβους τους, διηγηθείτε του παραμύθια και ιστορίες που καταλήγουν σε νίκη του φόβου και απευθυνθείτε σε αθλητικούς συλλόγους που προσφέρουν μαθήματα κολύμβησης αφού έχετε μιλήσει με τους προπονητές για τη δυσκολία του παιδιού σας. 
  • Να θυμάστε ότι αποτελείτε πρότυπο για το παιδί σας. Το παιδί σας θα μάθει να αντιμετωπίζει αυτό που το δυσκολεύει, ακολουθώντας το δικό σας παράδειγμα. 
Σας ευχόμαστε καλές και ευχάριστες διακοπές! 

Φωτεινή Λέκκα,
Ψυχολόγος

14/7/14

ΤΟ ΨΩΜΙ ΨΩΜΑΚΙ!!!




Μα ποιος θα μπορούσε να φανταστεί πως το καθημερινό ψωμί της οικογένειας θα μπορούσε να παίξει τόσο καθοριστικό ρόλο στη ζωή μιας εφήβου, δύο αγχωμένων γονιών και μιας μικρής και ανυποψίαστης κυρίας της Β' Δημοτικού;
Η μικρή μας έφηβη, ετών 13, έχει να σκεφτεί και να κάνει χιλιάδες πράγματα σε καθημερινή και 24ωρη βάση:

  • Να σπάσω τα νεύρα της μικρής και ανόητης αδελφής μου.
  • Να πάω στην προπόνησή μου να λιώσω.
  • Να διαβάσω για το σχολείο, αφού πρώτα θρηνήσω για το κακό που με βρήκε.
  • Να κάνω τσαχπινιές στους γονείς μου.
  • Να ψάξω να βρω κάποια ατέλεια πάνω μου (όπως για παράδειγμα στο δεξί λοβό του αυτιού μου, ο οποίος δεν είναι ακριβώς όπως τον ονειρευόμουν) για να έχω θέμα για γκρίνια.
  • Να κάνω ένα επαναστατικό και καινοτόμο πείραμα στους γονείς μου…..μετά από πόσες προσπάθειες θα μπορούσα ίσως να τους οδηγήσω στα ηρεμιστικά ή πάνω σε ένα τραπέζι να κάνουν τον κόκορα.
  • Να παίξω με τα παιδικά μου παιχνίδια.
  • Να κάνω όλα αυτά τα όμορφα πράγματα που κάνουν οι γυναίκες με τη μαμά μου (νύχια, μαλλιά, ψώνια, κ.λ.π.).

Και ενώ όλο το προγραμματάκι είναι σε εξέλιξη, κάτι ξαφνικά στραβώνει!
Η παράλογη μαμά, που πολύ καλά γνωρίζει ότι η 13χρονη κόρη της δεν «το΄ χει» με τις δημόσιες σχέσεις, τολμά με θράσος να ζητήσει από το ανυποψίαστο μπουμπούκι της, γυρίζοντας στο σπίτι το μεσημέρι, να αγοράσει ΨΩΜΙ!

Το παιδί, με έκπληξη, απαντά :
        ΨΩΜΙ;
        ΔΕ ΝΟΜΙΖΩ!
        ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ!
        ΜΑΛΛΟΝ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕΣ!
        ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΚΟΥΒΑΛΗΣΩ;

Σε ένα μόλις λεπτό, το γνωστό σε όλους μας ψωμί, έγινε ένα άγριο, χοντρό τέρας, έτοιμο να κατασπαράξει την άτυχη έφηβη, που με μεγάλη δυσκολία προσπαθούσε να συγκρατήσει τα δάκρυά της.  Και δε φτάνει αυτό.  Η καταστροφή συνεχίζεται.  Η σκληρή και αδυσώπητη μάνα, με βλέμμα εκτελεστή, ανοίγει το πορτοφόλι της και δεν θα το πιστέψετε!  Βγάζει από μέσα ένα γυαλιστερό 2ευρω και χωρίς δισταγμό, το αφήνει στο γραφείο της δόλιας κοπέλας λέγοντας:

       ΝΑΙ ΑΓΑΠΟΥΛΑ ΜΟΥ!
       ΨΩΜΙ!
       Ο,ΤΙ ΨΩΜΙ ΘΕΛΕΙΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
       1 ΚΙΛΟ ΠΑΡΑΚΑΛΩ
       ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΝΥΧΤΑ ΚΑΡΔΟΥΛΑ ΜΟΥ, ΣΕ ΑΓΑΠΩ!

Έτσι απλά!
Βεβαίως, το ψωμί δεν ήρθε την επόμενη, ούτε τη μεθεπόμενη μέρα.  Και αφού όλη η οικογένεια λίγο έλειψε να χάσει τα δόντια της από τις φρυγανιές και τα παξιμάδια και αφού το 2ευρω έκανε το ίδιο δρομολόγιο, γραφείο – σχολείο – σπίτι για αρκετές ημέρες, ξαφνικά έγινε το θαύμα!!!
Η μικρή μας έφηβη μπήκε πανηγυρικά στο σπίτι με σακούλα από το φούρνο της γειτονιάς και λέει: 
      ΤΟ ΨΩΜΙ ΗΡΘΕ!
Όλη η οικογένεια χάρηκε γι΄ αυτό! Και από τότε, το ψωμί έρχεται στο σπίτι κάθε μέρα.  Επίσης,  σιγά – σιγά έρχονται στο σπίτι και άλλα πράγματα, που η μαμά χωρίς πραγματικά να το θέλει και χωρίς πρόθεση να ταλαιπωρήσει την έφηβη κόρη της «ξεχνά» να ψωνίσει…

Τόσο απλά, τόσο όμορφα, τόσο εφηβικά…..

Αγαπημένη μου Διονυσία, σε ευχαριστώ τόσο πολύ για τις συμβουλές σου…..

Μία μητέρα...

11/7/14

Συντροφιά με την πανσέληνο!


Φιλανθρωπική Παράσταση της Martha Graham: Celebrating the Greek Connection
mazigiatopaidi.


Μέσα από τη μαγεία του χορού και συντροφιά
το ολόγιομο φεγγάρι, ας ταξιδέψουμε για το
«δώρο της ζωής»…




Διονυσία Μακρυνόρη
Ψυχολόγος

10/7/14

Το καλοκαίρι των "γονιών" μας...



Το καλοκαίρι είναι μία περίοδος διακοπών, ξενοιασιάς και φυγής από την καθημερινότητα για τους περισσότερους. Ωστόσο, για πολλά άτομα της τρίτης ηλικίας, η χρονική αυτή περίοδος αποτελεί πηγή ανησυχίας, άγχους και μοναξιάς. Από την άλλη πλευρά, για τα ενήλικα παιδιά των ηλικιωμένων ατόμων, που είναι συνήθως εργαζόμενοι, η ανάγκη να κάνουν διακοπές, μακριά από το σπίτι τους, με τους φίλους τους ή με τις οικογένειές τους, είναι μεγάλη. Στο πλαίσιο αυτό συχνές είναι οι εντάσεις και οι διαφωνίες που εμφανίζονται ανάμεσα σε παιδιά και γονείς για τον σχετικό προγραμματισμό. 

Επισημαίνεται ότι πολύ συχνά τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας αντιμετωπίζουν με  επιφύλαξη ή και αρνητικά τις αλλαγές στην καθημερινότητά τους. Κατά συνέπεια το ενδεχόμενο οποιασδήποτε μετακίνησης ή απομάκρυνσης από τον προσωπικό τους χώρο, τους αγχώνει. Για τον λόγο αυτό είναι  σημαντικό τα παιδιά να ενημερώνουν εγκαίρως για τα σχέδιά τους, να μην επιδιώκουν να επιβάλλουν γρήγορες λύσεις, να δείχνουν κατανόηση και να λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη των ηλικιωμένων γονιών τους. Στην προσπάθεια να αναζητηθούν λύσεις που θα ικανοποιούν και τις δύο πλευρές, ακολουθούν ορισμένες κατευθύνσεις:

Διακοπές με τους γονείς 

  • Φροντίζουμε οι γονείς μας να έχουν το δικό τους χώρο, με παροχές που θα εξασφαλίζουν την άνετη διαβίωσή τους σε αυτό. 
  • Εξασφαλίζουμε έναν προορισμό που θα επιτρέπει στα άτομα τρίτης ηλικίας να ακολουθούν το καθημερινό τους πρόγραμμα και να συμμετέχουν σε ευχάριστες δραστηριότητες, ενώ παράλληλα θα τους εξασφαλίζει την εύκολη πρόσβαση σε υπηρεσίες ιατρικής περίθαλψης.
  • Επιλέγουμε ένα πρόγραμμα διατροφής προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες και στα προβλήματα υγείας που πιθανόν να αντιμετωπίζουν. 

Διακοπές μακριά από τους γονείς

  • Όταν οι γονείς αποφασίσουν να περάσουν τις ημέρες των διακοπών τους παραμένοντας στο σπίτι τους ή επιλέγοντας διαφορετικό προορισμό, θα πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την ασφαλή και άνετη διαβίωσή τους (δροσερό μέρος διαμονής, παροχή διατροφής προσαρμοσμένης στις δικές τους διατροφικές συνήθειες, εύκολη πρόσβαση σε μονάδες υγείας κ.α.)
  • Όταν υπάρχει δυσκολία στην αυτοεξυπηρέτηση, θα ήταν σκόπιμο να εξετάζεται η πιθανότητα κατ’ οίκον φροντίδας (οικιακές εργασίες, παροχή βοήθειας για τις καθημερινές δραστηριότητες, συνοδεία σε μετακινήσεις). 
  • Είναι απαραίτητο να διατηρείται καθημερινή τηλεφωνική επικοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, άτομα του ευρύτερου φιλικού και συγγενικού περιβάλλοντος, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά για τους ηλικιωμένους γονείς, κατά το διάστημα της απουσίας των παιδιών τους.


Ανθούλα Σωμαρίπα
Έλενα Σάρλη
Κοινωνικοί Λειτουργοί 

4/7/14

«Κάνε τη διαφορά. Μίλα Τώρα!»



Με σύνθημα «Κάνε τη διαφορά. Μίλα Τώρα!» οι νέοι της Αθήνας συμμετέχουν στο 6ο Athens School Festival 2014 και στέλνουν το δικό τους μήνυμα ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό και την ενδοσχολική βία (Bullying)

Την Παρασκευή 4 και το Σάββατο 5 Ιουλίου στις 19:00 στη σκηνή της «Τεχνόπολις» στο Γκάζι, 22 σχολικές και φοιτητικές μπάντες συμμετέχουν μουσικά και στηρίζουν την προσπάθεια ενάντια στο Bullying. Μαζί τους συμμετέχουν αφιλοκερδώς τα Ημισκούμπρια (4/7) και ο Ρους (5/7). 

Την οργάνωση για το φεστιβάλ έχουν ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας και η «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηνών ΟΠΑΝΔΑ

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μία επαναλαμβανόμενη και έντονη έκφραση βίαιης συμπεριφοράς από παιδιά προς συμμαθητές τους από τους οποίους υπερέχουν κατά κύριο λόγο σωματικά. Η βίαιη συμπεριφορά μπορεί να εκδηλώνεται ως: απειλές, πειράγματα, παρατσούκλια και διάδοση φημών, χτυπήματα, κοινωνικός αποκλεισμός, σεξουαλική παρενόχληση, κλοπή ή πρόκληση ζημιών σε προσωπικά αντικείμενα, καθώς και ως εκφοβισμός μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών ή κινητών τηλεφώνων (cyber bullying).

Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, θα επανέλθουμε στο θέμα με περισσότερες πληροφορίες και κατευθύνσεις για την αναγνώριση και την αντιμετώπιση του  Bullying.


Φωτεινή Λέκκα,
Ψυχολόγος