21/1/16

Προσβασιμότητα στη ζωή


Ως αναπηρία ορίζεται το σωματικό ή το πνευματικό πρόβλημα που δυσκολεύει ένα άτομο να κάνει συγκεκριμένες δραστηριότητες (περιορισμός δραστηριότητας) ή/και να αλληλεπιδρά με τον κόσμο που το περιβάλλει (περιορισμός συμμετοχής).

Από τον ορισμό αυτό και σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η αναπηρία έχει τρεις διαστάσεις:
  • Βλάβη είτε σε κάποιο μέρος είτε σε κάποια λειτουργία του σώματος, ή στη διανοητική ικανότητα και λειτουργία
  • Περιορισμός της δραστηριότητας (π.χ. δυσκολία στην όραση, τη ακοή, τη βάδιση)
  • Περιορισμός της συμμετοχής σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής 
Στην Ελλάδα ο αριθμός των ανθρώπων με αναπηρία υπολογίζεται γύρω στο 1 εκατομμύριο, σύμφωνα με ποσοστά της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας και επίσημων φορέων του κράτους. Από αυτούς, κάποιοι γεννήθηκαν με μια αναπηρία. Άλλοι την απέκτησαν ως αποτέλεσμα ασθένειας ή τραυματισμού. Σε άλλους εμφανίστηκε κατά τη γήρανση. Έτσι, είναι σημαντικό να έχουμε υπόψη ότι οι αρκετοί από εμάς είναι πιθανό σε κάποια χρονική στιγμή της ζωής μας να έρθουμε αντιμέτωποι με κάποιο σωματικό ή διανοητικό περιορισμό, δηλαδή με την αναπηρία. 

Είναι γεγονός ότι η αναπηρία μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του ατόμου να κάνει καθημερινές δραστηριότητες, αλλά και τις αισθήσεις του. Ωστόσο, αναπηρία δεν σημαίνει ανικανότητα. Οι περισσότεροι άνθρωποι με αναπηρία μπορούν,  αν τους δοθεί η κατάλληλη υποστήριξη και οι κατάλληλες συνθήκες, να εργάζονται, να διασκεδάζουν, να μαθαίνουν και να δημιουργούν. 

Κοινωνική ενσωμάτωση λέγεται η διαδικασία με την οποία τα άτομα με κάποια αναπηρία ενθαρρύνονται να αναλάβουν τους ίδιους ρόλους που έχουν τα άτομα χωρίς αναπηρία. Αυτό σημαίνει ότι η κοινωνική ενσωμάτωση ισοδυναμεί με την ανάληψη ρόλων και τη συμμετοχή σε δραστηριότητες, όπως ακριβώς αναμένεται να συμβεί κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου χωρίς αναπηρία. Στους ρόλους αυτούς συμπεριλαμβάνονται αυτοί του: μαθητή, φοιτητή, εργαζόμενου, συζύγου  γονέα κ.λπ. Επιπλέον, περιλαμβάνει τη συμμετοχή σε κοινωνικές δραστηριότητες, τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και των υπηρεσιών υγείας, τη συμμετοχή σε δραστηριότητες αναψυχής και δημιουργικής απασχόλησης στον ελεύθερο χρόνο.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας εμπόδια στην κοινωνική ενσωμάτωση ατόμων με αναπηρία είναι
  • Περιβάλλοντα με μικρή ή καθόλου προσβασιμότητα
  • Έλλειψη τεχνολογίας που υποβοηθά στην αντιστάθμιση ελλειμμάτων που προκαλούνται λόγω της αναπηρίας
  • Έλλειψη πολιτικής, υπηρεσιών και συστηματικών παρεμβάσεων
  • Αρνητικές στάσεις και αντιλήψεις απέναντι στα άτομα με αναπηρία οι οποίες δημιουργούνται λόγω α) στερεοτύπων και β) κοινωνικών διακρίσεων και προκαταλήψεων 
Πιστεύουμε ότι σε μικρό ή μεγάλο βαθμό οι αρνητικές στάσεις και αντιλήψεις επηρεάζουν και συμβάλλουν στη δημιουργία και των υπόλοιπων εμποδίων στην κοινωνική ενσωμάτωση ατόμων με αναπηρία. Αυτές οι αρνητικές στάσεις και αντιλήψεις μπορούν να αλλάξουν όσο περισσότερο γνωρίζουμε και κατανοούμε τι ακριβώς σημαίνει η αναπηρία. Για το σκοπό αυτό, ενδιαφέρουσες είναι οι παρακάτω δράσεις και προγράμματα. 

Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (Λεωφόρος Συγγρού 107-109) πραγματοποιούνται δράσεις και εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες με και χωρίς αναπηρία

To_allo_spiti_2



Παράσταση με τίτλο: Το "'άλλο" σπίτι από την ομάδα «Εν δυνάμει» με σύνθημα: Η ζωή είναι καλύτερη όταν τη μοιραζόμαστε όλοι μαζί δημιουργικά. Διαβάστε περισσότερα για την ομάδα «Εν δυνάμει» εδώ (οι παραστάσεις ολοκληρώνονται στις 24 Ιανουαρίου 2016)








Το δωμάτιό μου είμαι εγώ!



Εικαστικό βιωματικό εργαστήριο για παιδιά με και χωρίς αναπηρία ηλικίας από 8-12 ετών. Στόχος του εργαστηρίου είναι να δημιουργήσουν τα παιδιά μέσα από τη συνεργασία το δωμάτιο των ονείρων τους. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ 








Χορός χωρίς διακρίσεις

Πρόσβαση άνευ ορίων στις τέχνες και τον πολιτισμό: Τρία εργαστήρια για ανθρώπους με και χωρίς αναπηρία


  • Εργαστήριο κίνησης και ήχου για βλέποντες και μη βλέποντες
  • Εργαστήριο χορού για άτομα με και χωρίς κινητική αναπηρία
  • Εργαστήριο κίνησης για άτομα με και χωρίς νοητική υστέρηση & με και χωρίς κινητικές αναπηρίες
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ


35 χρόνια ecomobility
Μαθητές από την Γ΄ τάξη των Γυμνασίων σε 35 πόλεις της Ελλάδας συμμετέχουν στην εκστρατεία ECOMOBILITY 2015-16 (Εκστρατεία βιώσιμης κινητικότητας). Οι μαθητές κινητοποιήθηκαν για: να εξετάσουν τα προβλήματα που δημιουργούν δυσκολίες προσβασιμότητας και ελεύθερης μετακίνησης στην πόλη τους, να ενημερωθούν και να αξιολογήσουν τις θέσεις εκπροσώπων τοπικών αρχών και τις απόψεις φορέων, να συγκεντρώσουν στοιχεία από τους πολίτες και να εξετάσουν τις επιπτώσεις που προκαλούν η ρύπανση του αέρα των πόλεων, η κατάληψη των πεζοδρομίων και η έλλειψη σεβασμού στους κανονισμούς.Ειδική έμφαση δόθηκε στα προβλήματα μετακίνησης των ατόμων με αναπηρία.


Φωτεινή Λέκκα,
Ψυχολόγος 

14/1/16

Προτάσεις για το Σαββατοκύριακο


Σας προτείνουμε τις ακόλουθες ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις για εσάς και τα παιδιά σας για να περάσετε ένα όμορφο Σαββατοκύριακο. 

Το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος διοργανώνει το Σάββατο 16 και την Κυριακή 17 Ιανουαρίου  δύο εκδηλώσεις με δωρεάν είσοδο.




Σάββατο 16/1 /2016, 12:00: "Το θαύμα των χρωμάτων"
Εκδήλωση για παιδιά 3-6 ετών με στόχο να έρθουν σε επαφή με τη χρωματική παλέτα των ζωγράφων, να ανακαλύψουν τα βασικά χρώματα και να πειραματιστούν με αυτά. 




Κυριακή 17/ 1 /2016, 12:00: Γνωριμία με το Χορό/ Vol. 2
Εκδήλωση για μικρούς και μεγάλους με στόχο να παρουσιαστεί η ιστορία και η πρακτική του μπαλέτου και του χορού γενικότερα, μέσα από μία διάλεξη/επίδειξη αλλά και αυτοσχεδιασμό από τους καθηγητές και τους σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. 


Και για τις δύο εκδηλώσεις: Πληροφορίες-κρατήσεις στο 210 8778396/8 ή με email στο visitorscenter@snfcc.org

Το Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016 ο "Παιδικός ΙΑΝΟΣ" (Βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ, Σταδίου 24).  διοργανώνει δύο εκδηλώσεις για παιδιά με δωρεάν είσοδο.



Ο μικρός νοσταλγός και η συγγραφέας του Κάλλια Ελευθεριάδου θα ταξιδέψουν τα παιδιά από 5 έως 8 ετών στη «Βιβλιοχώρα» μέσα από μια διαδραστική, μουσικοθεατρική παρουσίαση. Η αφήγηση του παραμυθιού θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα και στην νοηματική γλώσσα. Ώρα έναρξης: 12:00 






Η συγγραφέας Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη προσκαλεί παιδιά από 4 έως 104 ετών στη βιωματική παρουσίαση του βιβλίου της με τίτλο "Ονειρεύομαι με μάτια ανοιχτά" για να μάθουν τον τρόπο, αλλά και να ονειρευτούν όλοι μαζί με μάτια ανοιχτά! Ώρα έναρξης: 13:00 

   Περισσότερες πληροφορίες  





Εκδήλωση για παιδιά με αφορμή το βιβλίο Ο Καλόσαυρος που βασίζεται στη νέα ομότιτλη ταινία της Disney
Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ προσκαλούν τους μικρούς τους φίλους σε εκδήλωση με αφορμή το βιβλίο "Ο ΚΑΛΟΣΑΥΡΟΣ"που βασίζεται στη νέα ομότιτλη ταινία της Disney / Pixar. Η εκδήλωση που απευθύνεται σε παιδιά από 4 ετών θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 16 /1/ 2016, στις 12:30 στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα).
Δηλώσεις συμμετοχής στο e-mail: polychoros@metaixmio.gr




Η συντακτική ομάδα του Blog

12/1/16

2016: Καινούργια χρονιά, καινούργιοι στόχοι

Αποτέλεσμα εικόνας για καλή χρονιά
Η αρχή κάθε νέας χρονιάς είναι μια περίοδος στην οποία οι άνθρωποι συνηθίζουμε να θέτουμε στόχους σχετικά με συνήθειες που θέλουμε να αποκτήσουμε και άλλες που θέλουμε να αποβάλουμε, σχετικά με συμπεριφορές που θέλουμε να υιοθετήσουμε και άλλες που θέλουμε να σταματήσουμε.  

Ωστόσο, πολλές φορές είναι πιθανό ότι έχετε διαπιστώσει πως στη διάρκεια του χρόνου, το κίνητρο και η διάθεσή σας να τους υλοποιήσετε ατονούν. 



Αποτέλεσμα εικόνας για black and white pictures
Παρακάτω σας προτείνουμε ορισμένες γενικές κατευθυντήριες γραμμές που θα σας βοηθήσουν να θέσετε πιο αποτελεσματικά τους στόχους σας για το 2016 και να διατηρήσετε σταθερό το κίνητρό σας να κάνετε τις επιθυμητές αλλαγές. 

  • Αντί να κατακλύζετε τον εαυτό σας με μια λίστα από «πρέπει», βάλτε στόχο να σκεφτείτε τους επόμενους μήνες (π.χ. τους επόμενους δύο μήνες) τομείς της ζωής σας που θέλετε να αλλάξετε. Αφιερώστε χρόνο να σκεφτείτε τι είδους αλλαγές θέλετε να πετύχετε και εναλλακτικούς τρόπους με τους οποίους μπορείτε να τις υλοποιήσετε. Οργανώστε καλύτερα την προσπάθειά σας, ώστε να επιτύχετε ένα πιο σταθερό αποτέλεσμα στη διάρκεια του χρόνου. Μέσα από την επίγνωση,  αυξάνεται η πιθανότητα να εδραιωθούν σταθερές αλλαγές.
  • Κάντε πιο συγκεκριμένο αυτό που θέλετε να αλλάξετε. Για παράδειγμα, ο στόχος: «Να βελτιώσω την κατάσταση της υγείας μου» είναι γενικός έναντι του στόχου «Να περπατώ για μισή ώρα τέσσερις φορές την εβδομάδα» ή «Να μειώσω την κατανάλωση αλκοόλ σε τρία ποτά την εβδομάδα» κ.ο.κ. Όσο πιο συγκεκριμένοι οι στόχοι που θα θέσετε, τόσο καλύτερα θα μπορέσετε να οργανώσετε ένα πλάνο για την υλοποίησή τους. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό αποκτάτε ένα μέτρο της προόδου σας ή των δυσκολιών που συναντάτε. 
  • Θέστε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους: Ξεκινήστε από αυτό που μπορεί να γίνει σήμερα και αποφύγετε τη μετάθεση στο μέλλον των στόχων που θέλετε να επιτύχετε. Για παράδειγμα, μιλήστε λίγο περισσότερο σήμερα με ένα συνάδελφό σας, αντί να μεταθέτετε στο μέλλον τη βελτίωση της επικοινωνίας σας με τους άλλους. Ή περπατήστε σήμερα κατά την επιστροφή από τη δουλειά αντί να μεταθέτετε στο μέλλον την εγγραφή σας σε κάποιο γυμναστήριο. 
  • Η διαδικασία προσέγγισης και υλοποίησης στόχων είναι μια δεξιότητα που αποκτιέται με την καθημερινή εξάσκηση. Μπορεί να θέλετε να αλλάξετε πολλά στη ζωή σας, αλλά είναι σημαντικό να ξεκινήσετε από μικρές αλλαγές και βελτιώσεις, διότι με αυτό τον τρόπο θα δείτε άμεσα καλυτέρευση στην καθημερινότητά σας. Εστιάστε την προσοχή σας ώστε να πετυχαίνετε  μια μικρή αλλαγή  κάθε μέρα (π.χ. ανάγνωση για  μισή ώρα κάθε μέρα, αντί για παρακολούθηση τηλεόρασης από τον καναπέ).  
  • Εστιάστε την προσοχή σας περισσότερο σε εσάς και σε αυτά που επιθυμείτε να βελτιώσετε στον εαυτό σας.  Ταυτόχρονα, μειώσετε την επικριτική στάση σας προς τους άλλους. Όσο λιγότερο χρόνο σπαταλάτε στο να ασκείτε κριτική στους άλλους, τόσο περισσότερο θα μπορείτε να ασχοληθείτε με αυτά που επιθυμείτε να αλλάξετε στη δική σας ζωή και συμπεριφορά. Για παράδειγμα, αντί να εστιάζετε την προσοχή σας σε μια συμπεριφορά του παιδιού ή του συντρόφου σας που σας ενοχλεί, εστιάστε την προσοχή σας σε αυτό που μπορείτε να κάνετε εσείς ώστε να τη διαχειριστείτε καλύτερα.  
  • Περιορίστε την αναβλητικότητα: Ένα από τα πιο συχνά εμπόδια στην υλοποίηση των στόχων είναι η μετάθεσή τους για κάποια άλλη στιγμή στο μέλλον. Είναι σημαντικό να διερευνήσετε   αν συχνά καταφεύγετε στην αναβλητικότητα, για ποιους λόγους και κάτω από ποιες συνθήκες. Στη συνέχεια, ενθαρρύνετε τον εαυτό σας να μειώσετε την τάση αυτή.  
  • Δημιουργήστε συνθήκες για ανανέωση και ποικιλία: Προσθέστε στην καθημερινότητα σας ενδιαφέρον και ποικιλία, ξεκινώντας μια νέα δραστηριότητα που θα σας βοηθήσει να διευρύνετε τα ενδιαφέροντά σας, να έρθετε σε επαφή με άλλους ανθρώπους, να ενεργοποιηθείτε σωματικά και διανοητικά. 
Στην προσπάθειά σας να θέσετε και να υλοποιήσετε σημαντικούς στόχους, χρήσιμη μπορεί να σας φανεί η βοήθεια ενός ειδικού. Μέσα από τις δράσεις και τα προγράμματα της Κοινωνικής Υπηρεσίας (ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία, ομαδικά προγράμματα, Blog, διαδικτυακή συμβουλευτική μέσω e-mail, διαδικτυακή συμβουλευτική μέσω Skype) ευελπιστούμε να συνεχίσουμε να σας υποστηρίζουμε σε αυτή την προσπάθεια. 


Καλή χρονιά! Καλή αρχή! 

David Bowie-Absolute Beginners


Φωτεινή Λέκκα
Ψυχολόγος