26/5/17

Η εμπειρία του εθελοντισμού



Ο εθελοντισμός αποτελεί μια εκδήλωση κοινωνικής συμπεριφοράς όπου το άτομο προσφέρει τον ελεύθερο του χρόνο για ένα κοινωφελή σκοπό είτε με δική του πρωτοβουλία είτε στο πλαίσιο μιας ομάδας ή φορέα, χωρίς να αμείβεται.

Οι κύριοι τοµείς εθελοντικής προσφοράς αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος ή των απειλούµενων ειδών, την υποστήριξη ευπαθών κοινωνικών οµάδων, την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωµάτων, τις ανθρωπιστικές παρεµβάσεις σε περιόδους κρίσεων, τα αναπτυξιακά προγράµµατα, την καταπολέµηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισµού καθώς και άλλες δράσεις κοινωφελούς και µη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. 

Είμαι εθελοντής σημαίνει: 
  • Προσφέρω
  • Βοηθάω κάποιον που έχει ανάγκη
  • Συμβάλλω στην προσπάθεια για μια πιο δίκαιη κοινωνία
  • Αποκτώ εμπειρίες
  • Γνωρίζω ανθρώπους – επικοινωνώ 
  • Αισθάνομαι χρήσιμος
  • Συμπονώ - συμπάσχω
  • Μοιράζομαι
  • Συμπαραστέκομαι

Η «δύναμη» του εθελοντισμού στις κοινωνίες των πολιτών:
  • Είναι ένας τρόπος παρέμβασης των ενεργών πολιτών στην κοινωνία.
  • Συμβάλλει στη διάδοση παγκόσμιων αξιών και κανόνων.
  • Διευκολύνει την άσκηση ορισμένων κοινωνικών δικαιωμάτων. 
  • Προσφέρει λόγο στις αδύναμες κοινωνικές ομάδες. 
  • Καταδεικνύει κοινωνικές αδικίες και παγκόσμια προβλήματα και αποτελεί μοχλό πίεσης στα κράτη.
  • Δημοσιοποιεί  προβλήματα και κινητοποιεί την κοινή γνώμη.

Τα οφέλη του εθελοντισμού:
  • Ηθική και συναισθηματική ικανοποίηση.
  • Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου.
  • Ενεργή ανταλλαγή ιδεών και απόψεων.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων και δυνατοτήτων.
  • Επικοινωνία με άλλα άτομα, νέες γνωριμίες, νέοι φίλοι.
  • Εργασιακή εμπειρία και δικτύωση.

Ο εθελοντισµός είναι µια πρόκληση, µια εµπειρία που όλοι οι άνθρωποι είναι καλό να βιώσουν έστω και για µία φορά στη ζωή τους. 


Εδώ έχετε τη δυνατότητα να αναζητήσετε εθελοντικές οργανώσεις  και δράσεις. 




Ανθούλα Σωμαρίπα
      Κοινωνική Λειτουργός 

15/5/17

Αυτοεπίγνωση (mindfulness)

Image result for mindfulness
Σας έχει τύχει να φύγετε το πρωί από το σπίτι για τη δουλειά και μετά από κάποια ώρα να βρεθείτε  στο γραφείο χωρίς να έχετε συνειδητοποιήσει ούτε πως φτάσετε, ούτε τι έγινε στη διαδρομή;

Είναι σίγουρο ότι σας έχει συμβεί, όπως και σε πολλούς άλλους ανθρώπους. 

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούμε τον όρο «αυτόματος πιλότος» για περιγράψουμε τέτοιου είδους εμπειρίες, στις οποίες ενώ ενεργούμε ή κάνουμε κάτι, εντούτοις  στην πραγματικότητα δεν έχουμε επίγνωση του τι ακριβώς συμβαίνει και πως νιώθουμε ή σκεφτόμαστε για αυτό. 

Είναι σαν το σώμα να κάνει κάτι και το μυαλό να μη συμμετέχει, αλλά να βρίσκεται κάπου αλλού.

Τις περισσότερες φορές δεν προβληματιζόμαστε γιατί συμβαίνει αυτό… Απλώς συμβαίνει... Έτσι, σίγουρα όλοι έχουμε βρεθεί να θέλουμε να πάρουμε κάτι από την κουζίνα και στη διαδρομή να χανόμαστε τόσο πολύ στις σκέψεις μας που, όταν τελικά φτάνουμε,  αναρωτιόμαστε πως βρεθήκαμε εκεί και τι ακριβώς θέλουμε, χωρίς να προβληματιζόμαστε τι σημαίνει αυτό. 

Αυτό που συμβαίνει είναι ότι υποχωρούμε σε αυτόματες αντιδράσεις και συνήθειες, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έλλειψη συνειδητής προσοχής

Αναμφίβολα, η ικανότητα να λειτουργούμε στον «αυτόματο πιλότο» είναι σημαντική. Προκειμένου να μάθουμε μια νέα δεξιότητα είναι απαραίτητο να εστιάζουμε όλη την προσοχή μας σε αυτή. Από τη στιγμή όμως που την κατακτούμε μπορούμε να χαλαρώσουμε την προσοχή μας και να της επιτρέψουμε να εστιαστεί σε άλλα ερεθίσματα. 

Μέσω του «αυτόματου πιλότου» δεν χρειάζεται κάθε φορά να δίνουμε όλη την προσοχή μας σε επαναληπτικές δραστηριότητες ή σε αυτές που γίνονται πια συνήθεια, έτσι ώστε να μπορούμε να εστιάζουμε την απαιτούμενη προσοχή σε άλλες πιο απαιτητικές καταστάσεις. 

Image result for mindfulness
Ωστόσο, δεν είναι πάντα ωφέλιμο να βρισκόμαστε στη λειτουργία αυτή. Για παράδειγμα, σκεφτείτε το κόστος του να τρώτε τα γεύματα σας, ενώ βρίσκεστε στον «αυτόματο πιλότο». Αν δεν είναι η προσοχή σας εστιασμένη στην εμπειρία, ενδέχεται να καταναλώνετε μεγαλύτερες ποσότητες και χωρίς να απολαμβάνετε αυτό που τρώτε, 

Οι αντιδράσεις μας σε διάφορα γεγονότα που μας συμβαίνουν μπορεί να καταλήξουν να γίνουν τόσο αυτόματες που τελικά διαφεύγουν τελείως της συνειδητής επίγνωσης μας. Κάποια στιγμή, μπορεί να αντιληφθούμε ότι το σώμα μας στέλνει σήματα ότι δεν το φροντίζουμε αρκετά ή ότι δεν είμαστε ευχαριστημένοι από το πώς ζούμε τη ζωή μας, χωρίς όμως να συνειδητοποιούμε πως φτάσαμε ως εκεί.

Αυτό σημαίνει ότι, αν βρισκόμαστε συχνά στον αυτόματο πιλότο, κινδυνεύουμε να μην είμαστε παρόντες στην ίδια τη ζωή μας. Το κόστος της έλλειψης συνειδητής προσοχής είναι μεγάλο, καθώς μπορεί να χάνουμε όμορφες στιγμές της καθημερινότητάς μας ή επιπλέον να αγνοούμε σημαντικές πληροφορίες για τη ζωή μας, τις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους ή ακόμα και για την υγεία μας. 

Δείτε το παρακάτω ενδιαφέρον πείραμα για να αντιληφθείτε πόσα πράγματα μπορεί να συμβαίνουν καθημερινά στη ζωή μας, τα οποία δεν τα αντιλαμβανόμαστε και απλώς τα προσπερνάμε.


Για να επιτύχουμε τη συνειδητή προσοχή μας σε όσα συμβαίνουν καθημερινά στη ζωή μας και να είμαστε περισσότερο παρόντες είναι σημαντικό να αυξήσουμε την αυτοεπίγνωσή μας (mindfulness). Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μάθουμε να εστιάζουμε διαφορετικά την προσοχή μας στον εαυτό μας και στον τρόπο που αντιδρούμε στα ερεθίσματα που δεχόμαστε καθημερινά.

Αυτοεπίγνωση σημαίνει εστίαση της προσοχής με ένα ειδικό και διαφορετικό τρόπο: Σημαίνει παρακολούθηση και βίωση της εμπειρίας στο εδώ και το τώρα, με ενδιαφέρον και περιέργεια, χωρίς τη διάθεση να την κρίνουμε ή να προσπαθούμε να την αλλάξουμε


Σημαίνει ότι επιτρέπουμε στον εαυτό μας να προσέξει και να βιώσει αυτό που γίνεται τη δεδομένη χρονική στιγμή, να μπορούμε να είμαστε παρόντες με αυτό που συμβαίνει, με ό,τι σκέψεις, συναισθήματα ή αισθήσεις μας προκαλεί, χωρίς να το κρίνουμε, χωρίς να προσπαθούμε να το αλλάξουμε. 
Related image

Για να αυξήσετε την αυτοεπίγνωση στη ζωή σας, μπορείτε να ξεκινήσετε από το να παρατηρείτε πόσα από τα πράγματα που κάνετε καθημερινά γίνονται συνειδητά και πόσα στη λειτουργία του «αυτόματου πιλότου»

Είναι σημαντικό να μάθετε να κάνετε αυτή τη διάκριση, διότι έτσι μπορείτε να αντιληφθείτε καλύτερα τι ακριβώς συμβαίνει στην καθημερινότητά σας. Έτσι, μπορείτε να αυξήσετε την ικανότητά σας να διακόπτετε την αυτόματη λειτουργία και να εστιάζετε την προσοχή σας στην εμπειρία προκειμένου να είστε περισσότερο παρόντες σε αυτό που συμβαίνει τη δεδομένη χρονική στιγμή στη ζωή σας. Σε επόμενη ανάρτηση, θα επανέλθουμε στο θέμα με τις διάφορες μεθόδους που βοηθούν στην αύξηση της αυτοεπίγνωσης. 

Φωτεινή Λέκκα
Ψυχολόγος